De Lessen

Lichtenberger® Methode

​Voor mij betekent het werken met deze methode: een geweldige combinatie van weten èn waarnemen hoe alles fysiologisch werkt en tegelijk een eindeloze hoeveelheid creativiteit kunnen inzetten om mijn leerlingen te begeleiden naar meer vrijheid in het stemgeven.

Groot verschil met veel gangbare zangmethodes is dat dit geen motorisch gestuurde manier van zingen is, maar meer sensorisch en klankgericht. De leerling krijgt veel meer verantwoording voor het hele proces, want moet zèlf leren waarnemen wat er gebeurt en waarnemen hoe klank en lichaam reageren op de vragen die gesteld worden.

Je eigen wensen wat zingen betreft zijn belangrijk. We zoeken dan ook samen naar repertoire dat je aanspreekt èn binnen de (groei)mogelijkheden van je stem ligt.

Ik kijk naar wat de leerling nodig heeft. Een leerling van 4 vraagt een heel andere aanpak dan een leerling van 10, of 17 of 70...
Ik begeleid tijdens de lessen altijd op de piano en werk zo min mogelijk met karaoke-versies, omdat ik graag wil dat je zelf je eigen tempo kunt bepalen en je eigen interpretatie aan een lied kunt geven. Met kinderen tussen 4 en 11 jaar werk ik in mijn lessen ook met improvisaties en worden er regelmatig kleine ritme instrumentjes en boomwhackers ingezet tijdens de les.

Het is ook mogelijk om lessen te volgen die louter op klank, de ontwikkeling van je eigen stemgeluid gericht zijn (Lichtenberger®Methode)

20 jaar ervaring. Een lespraktijk vol ontwikkeling:
Tijdens mijn studies solozang (klassiek) aan de conservatoria Enschede en Arnhem heb ik me gespecialiseerd in het werken met de kinderstem omdat ik het heel belangrijk vind dat er vanaf jonge leeftijd gezongen wordt. Zo gaf ik tien jaar lang les aan Stadsjongenskoor Oldenzaal. Ik geef regelmatig korte cursussen voor kinderen vanaf 4 jaar, verzorg workshops "Zang in de Klas" en lessen over opera op basisscholen. Samen met collega's heb ik een leerlijn muziek en drama voor de Poolsterscholen (o.a Propschool Lochem) ontwikkeld.

De afgelopen tijd komen er steeds meer "bijzondere" kinderen en volwassenen in mijn lespraktijk. Denk hier bijvoorbeeld aan kinderen met autisme, mensen met gehoorproblemen of blinde mensen. Zij dagen me uit nieuwe wegen te bewandelen en dat doe ik met groot plezier!
 

Sinds september 2019 geef ik wekelijks zangles aan studenten van de Opleiding Docent Muziek aan de Hogeschool van Leiden. Zowel bijvak zang als hoofdinstrument zang. Geweldig om toekomstige muziekdocenten op te mogen leiden, zodat kinderen op scholen kennis blijven maken met muziek en vol vreugde zullen zingen!


Naast kinderen en jongeren werk ik ook veel met volwassenen en ouderen. Zowel individueel als projectmatig en in samenwerking met andere collega's.
Samen met percussioniste Tessa Valstar heb ik een cursus " Over de drempel " speciaal voor basisschoolleerkrachten ontwikkeld.
In samenwerking met celliste Marike Tuin verzorg ik muziek-educatieve projecten voor ouderen, zoals het Zauberflöte Operaproject en Livelong Learning in Music-projecten.
Op verzoek verzorg ik stemvormingscursussen voor koren of op maat gemaakte workshops voor teamdagen en coach ik regelmatig ensembles.

Dat ik me als docent blijf ontwikkelen en investeer in mijn lespraktijk, spreekt voor mij vanzelf. Sinds ik met de Lichtenberger®Methode werk is er ook in mijn lespraktijk veel aan het veranderen. Ik ben dan ook erg blij dat ik de opleiding " Fortbildung angewandte Stimmphysiologie" en de "Studiengang" aan het Lichtenberger-Institut in Duitsland kon volgen om erkend Lichtenberger®Methode Pedagoge te kunnen worden. Een enorme verrijking voor mezelf en voor mijn lespraktijk! Het lesgeven is er een stuk leuker, creatiever en leerzamer van geworden. www.lichtenberger-institut.de

Het nieuwste project binnen mijn lespraktijk zijn de Klanktuindagen. Deze vinden plaats in de Vinca-tuin te Olst, waarbij de natuur als inspiratiebron en ingezet wordt bij het klankmaken.